HULLU PORON LAATU EI SYNNY SATTUMALTA

Hullu Poro Oy sai ensimmäisenä matkailu- ja ravitsemusalan yrityksenä Suomessa eurooppalaisen Recognice for Excellence -tunnustuksen. Mistä Hullu Poro Oy:n erinomaisuus syntyy?

Hullu Poro Oy sai ensimmäisenä matkailu- ja ravitsemusalan yrityksenä Suomessa eurooppalaisen Recognice for Excellence -tunnustuksen kolmella tähdellä. Tasavallan presidentti Tarja Halonen luovutti marraskuussa Excellence Finland 2011 -juhlagaalassa tunnustuksen Hullu Poro Oy:n toimitusjohtaja Päivikki Palosaarelle sekä ravintolatoimenjohtaja Kirsi Sarrelle.

Ravintolatoimenjohtaja Kirsi Sarre vastaa Kympin suora -kysymyksiin laadusta ja laatutyöskentelystä.

1. Mitä laatu on?

– Laatu merkitsee meille sitä, että tuotteemme ja palvelumme tehdään juuri sillä tavalla, minkä olemme itse määritelleet asiakkaidemme toiveiden, tuottovaatimuksiemme, henkilöstökyselyjemme ja omien visioidemme pohjalta. Kun laatu on oikealla tasolla, syntyy tuloksena tyytyväisiä asiakkaita, työssään viihtyvää henkilökuntaa ja lopulta hyvä tulos yritykselle.

2. Mistä erinomaisuus syntyy yrityksessänne?

– Teemme oikeita asioita ja oikealla tavalla. Löydämme jokaiselle työntekijälle parhaan paikan ja kannustamme asiakaspalvelijoitamme tekemään asioita oikealla tavalla, mutta kuitenkin omalla persoonallisella otteellaan viestittäen Hullu Poron arvoja, hyvää meininkiä ja ainutlaatuisia elämyksiä. Meidän valttimme ovat monipuolisuus ja ennakkoluulottomuus uusien asioiden edessä.

3. Miten erinomaisuutta teillä on kehitetty?

– Olemme keskittyneet parantamaan muun muassa tiedonkulkuamme, palaverikäytäntöjämme ja henkilökunnan koulutusta. Julkaisemme Hullu Poro News -lehteä ja olemme perustaneet oman Poro-Opistomme. Asiakkaita kuuntelemme monella eri tavalla. Tällä hetkellä keräämme asiakkailta tietoa normaalien asiakaskyselyjen lisäksi muun muassa Facebookissa ja jokaisessa ravintolassamme vieraskirjojen avulla.

4. Oletteko olleet mukana ohjatussa laatutyöskentelyssä?

– Olemme olleet mukana systemaattisessa laatutyöskentelyssä mukana vuodesta 2005 lähtien. Tuolloin kävimme läpi Laatutonni-ohjelman. Haaga-Perhon konsultoimana olemme siitä lähtien kehittäneet laatutyöskentelyämme. Olemme osallistuneet myös Levin DQN- ja DMN-hankkeisiin.

5. Mitkä ovat laatutyöskentelyn haasteet ja edut?

– Laatutyöskentely on monipuolista ja laaja-alaista. On pystyttävä erottamaan turhat asiat tärkeistä ja välttämättömistä asioista. Monessa kohtaa tulee vastaan ”positiivinen pakko”. Lopulta laatutyö palkitsee. Lopputulema on tyytyväinen asiakas, viihtyvä henkilökunta ja hyvin toimivan yrityksen tyytyväinen johto ja omistaja.

6. Mistä edistyksestä yrityksessänne olette erityisen iloisia?

– Olemme kehittäneet koko ajan palvelujamme erilaisten asiakasryhmien tarpeiden ja odotusten mukaisesti. Monipuoliset majoitus-, ravintola- ja hyvinvointipalvelumme ovat saaneet kiitosta. Kaksisuuntainen viestintä yritysjohdon, henkilökunnan, sidosryhmien ja asiakkaiden välillä on entistäkin toimivampaa. Olemme saaneet rekrytoitua entistäkin osaavampaa ja asiakaspalveluhenkisempää henkilökuntaa ja pidettyä vakituisen, ympärivuotisen henkilökuntamme hyvällä mielellä ja oikealla asenteella. 

7. Missä haluatte edelleen petrata?

– Haluamme terävöittää entistä enemmän strategista suunnitteluamme ja keskittyä olennaisiin asioihin, silti unohtamatta edelleenkään hyvää meininkiä ja lappilaista vieraanvaraisuutta asiakkaillemme.

8. Voiko palveluorganisaatio toimia erinomaisesti ja olla edelläkävijä?

– Varmasti voi. Se vaatii, että kehitämme toimintaamme ja erinomaisuuttamme jatkuvasti, emmekä jää lepäämään laakereillamme.

9. Mikä on tulevaisuuden visionne erinomaisuuden kehittämisessä?

– Tulevaisuudessa visiomme on kehittää toimintaamme entistä enemmän huomioiden asiakasryhmien erilaistetut tarpeet. Jatkossa visiomme on esimerkiksi luoda uudenlaisia all-inclusive-paketteja ja lopulta kokonainen Hullu Poro Resort Levin alueella.

10. Minkälainen on maailman paras palveluorganisaatio?

– Maailman paras palveluorganisaatio tekee maailman tyytyväisimmistä asiakkaista edelleen kanta-asiakkaita, jotka kertovat maailman parhaasta palvelusta eteenpäin. Maailman paras palveluorganisaatio koostuu maailman parhaista tuotteista ja etenkin maailman parhaasta henkilökunnasta, jotka yhdessä luovat myös maailman parasta laatua olevan tuloksen.